Scoutkläder

Scoutdräkten

Scoutdräkten är ett sätt att visa att vi alla tillhör Scouterna. Den består av t-shirt, pikétröja och scoutskjorta tillsammans med en scouthalsduk. Alla scouter i Sverige har likadan scoutdräkt, förutom halsduken som är unika för varje scoutkår. Scoutdräkten skapar gemenskap och stärker vår identitet. Det finns också massor av andra scoutkläder, och du måste inte ha scoutdräkt på dig för att vara scout. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Köp scoutdräkten på scoutshop.se

Du kan köpa scoutdräkten, scoutmärken, andra snygga scoutkläder och massor av scoutprylar i Scouternas egen shop. Ibland gör kåren gemensamma inköp för att få ner fraktpriser. Prata med din ledare om du vill köpa scoutskjorta, pikétröja eller t-shirt för att höra om det är någon gemensam beställning på gång.

Kårens scouthalsduk

Stora Lundby scoutkår har en egen kårhalsduk, som är tvåfärgad i rött och lila med ett gult kantband. Du köper scouthalsduken i scoutgården. Prata med din ledare! Vi tar betalt via Swish.

Scoutmärken

Märkena på skjortan är dels märken som berättar vad du som scout har gjort, dels märken som berättar vilken kår och distrikt du tillhör.

De märken som avdelningen tar under terminerna kostar inget. Samma gäller för kårmärket, som det står Stora Lundby scoutkår på. Distriktsmärke, Sverigemärke, flick/pojkscoutmärke och Europamärke kostar ca 10 kr och betalas med Swish. Prata med din ledare om du du behöver något av dem.

Här kan du läsa var på scoutskjortan olika märken ska sitta.