Två pojkar i scoutskjorta leker med pinnar. Två pojkar i scoutskjorta leker med pinnar.

Om Stora Lundby scoutkår

Kåren har ca 140 medlemmar i olika åldrar, från familjescouting (för barn 4–7 år plus medföljande vuxen) genom skolåldrarna upp till dryga 20-årsåldern, plus vuxna ledare och funktionärer. Verksamheten äger rum i scoutgården som ligger centralt i Gråbo och i scoutstugan Ljungslätt.

Avdelningarna

I Stora Lundby scoutkår finns 6 avdelningar med scouter, indelade i olika åldrar. Varje avdelning har en ansvarig ledare och en eller flera övriga ledare eller ledarassistenter. En avdelning består av ca 20 barn/ungdomar som kan vara indelade i mindre grupper, patruller. Det är patrullen som tillsammans löser sina uppgifter under möten eller på läger.

Kårstyrelsen

Styrelsen bedriver det löpande arbetet under året och har till uppgift att följa beslut och riktlinjer som fattats vid kårstämman. Stora Lundby scoutkårs styrelse består av 9 personer.

Kårstämman

Kårens högsta beslutande organ är kårstämman. Alla medlemmar i Stora Lundby scoutkår har rösträtt i stämman, som hålls en gång per år. Under kårstämman väljs en kårstyrelse och funktionärer för det kommande året. Valet förbereds av en valberedning som utses av kårstämman.

Vi har en del årliga traditioner. Dessutom har vi kårträffar varje termin, möten där alla medlemmar och styrelse ses för att diskutera och besluta kring olika ämnen.

Januari

• 6 januari Trettondagslunk, vandring för kårens alla medlemmar

• Distriktsstämma för Västgöta södra scoutdistrikt
  • 23 april S:t Georgsfirande på Ljungslätt med märkesutdelning

Maj

• Spårdag, vandring och översyn av Lövsjöspåren
  • Vårmarknad på Mjörnbotorget, kåren säljer lotter och grillad korv
  • Arbetsdag på Ljungslätt
  • Äventyret, distriktsarrangemang för upptäckare, äventyrare och utmanare

Juni

• Nationaldagsfirande på Mjörnbotorget, kåren går i procession och hissar flaggan

Juli/augusti

• Sommarläger, eget arrangemang eller gemensamma större läger på annan ort

Augusti

• Gemensam terminsstart för alla avdelningar i kåren i slutet av augusti.

• Höstmarknad på Mjörnbotorget, kåren säljer lotter och grillad korv
  • Kårstämma för alla medlemmar i scoutkåren

September/oktober

• Gemensam kårhajk för hela scoutkåren

• Distriktsstämma för Västgöta södra scoutdistrikt
  • Arbetshelg på Ljungslätt
  • Spårdag, vandring och översyn av Lövsjöspåren
  • Duoknopen, distriktsarrangemang för äventyrare
  • Jota/joti, (Jamboree on the air/jamboree on the internet) internationellt arrangemang på hemmaplan för äventyrare och utmanare

December

• Julmarknad på Mjörnbotorget, kåren säljer lotter och grillad korv

December/januari

• Julfest för ledare och utmanare

Stora Lundby scoutkår bildades 1953.

Hemsidan skapades första gången 1997.

Styrelse

Christian Magnusson