Texten VELJ24 och fyra symboler för sommarlägret: vatten, eld, luft och jord. Texten VELJ24 och fyra symboler för sommarlägret: vatten, eld, luft och jord.

Välkommen på läger!

I sommar samlas ca 3 500 glada scouter på lägerängarna i Tanumshede för att tillsammans skapa det bästa lägret. Regionsläger Velj!24 är för scouter i Hallands, Göteborgs, Skaraborgs, Västgöta Södra samt Västbodals scoutdistrikt.

När

28 juli till 3 augusti 2024, för upptäckare och uppåt samt för- och efterläger för funktionärer.
Familjescouter och spårarna är välkomna onsdag 31 juli till lördag 3 augusti. Familjescouter och spårare behöver ha ansvarig vuxen med sig. Medföljande vuxna till övriga åldersgrupper är förstås också välkomna.

Var

Velj!24 kommer arrangeras på Kragenäs som är Göteborgsscouternas lägerområde i Tanumshede. Velj!24 är en resa genom de fyra elementen, vatten, eld, luft, jord och det femte elementet jaget. Deltagare på lägret kommer utmanas och utvecklas samtidigt som de får känna gemenskap och glädje. På lägerområdet finns det hygienbyggnader, badplats och fina lägerängar. Med det vidsträckta havet i väster, inomskärs milslånga kanotleder i norr, utbredda hajkområden i öster och hela Tanums kommuns kulturarv i söder bjuder Kragenäs in till äventyr och minnen för livet.

Här kan du läsa mer om Kragenäs.

Medlem i scoutkåren

Bindande anmälan för scouter sker via Scoutnet. Länk till anmälan finns mitt på startsidan när ni loggat in.

Medföljande vuxen

Familjescouter och spårare måste ha med en vuxen på lägret, som fyller i sina uppgifter i anmälningslappen (längst ner på sidan) och lämnar den till barnets ledare, Maria eller Jennie.

Sista anmälningsdag är den 17:e mars.

Avanmälan

Behöver ni avanmäla kan ni göra det fram till den 15 maj, då återbetalas lägeravgiften minus ett avdrag på 300 kr för administrativa kostnader.

För att avanmäla efter 15 maj krävs ett läkarintyg som intygar att scouten inte kan delta på lägret. Då får ni tillbaka lägeravgiften minus ett avdrag på 300 kr för administrativa kostnader.

• Hel vecka: 2000 kr
  • Kortvecka: 1050 kr
  • Funktionärer: 600 kr

Resan till och från lägret ingår inte i priset.

Lägeravgiften ska vara betald senast den 31/3. Pengarna sätts in på Stora Lundby scoutkårs PlusGiro 521474-7. Märk betalningen med Förnamn Efternamn på deltagare och Velj24.

Trygga möten och registerutdrag

Är du över 15 år och har någon form av ledaruppdrag? Eller är du över 18 och ska vara med på lägret? Då har vi två krav:

1. Du ska ha gått scouternas webbutbildning Trygga möten. Medföljande vuxna går Trygga möten gratis efter att de registrerats som gäst i Scouternas system Scoutnet. Här hittar du Trygga Mötens webbutbildning
  2. Du ska kunna visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Utdrag ur belastningsregistret beställs på polisens hemsida (Utdrag för arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg) och visas sedan för kårens ordförande (Elisabet Fast) och sekreterare (Jennie Hogland).

Vid frågor hör av dig till Maria (0730-37 75 57) eller Jennie (0704-27 60 69).

Hoppas att vi ses på Kragenäs i sommar för en veckas fantastiskt läger!

Lägerkommittén: Maria, Jennie, Thomas och Christian